Wednesday, February 10, 2010

kenape perlu ade marah

salam kepada sume yg sudi bace blog saya. last post yang lalu pada 15/12/2010, sy ckap sy nak sambg cerita knape sya bengang dengan seseorang ni, tp bila dah sentuh papan kekunci skrang ni dah x tringin nak smbung.

skrang sy cuba nilai diri saya kenapa sya cpat marah, sedangkan marah adalah antara perkara yng sy plig benci seumur hidup sy. lgpula, marah ni kan amalan syaitan. kan bagus klu xde marah, xde la kite buat byak dosa.

dalam hadis ade mngatakn, sembhyg yg sempurna dpt mencegah kmu drpd membuat maksiat @ dosa. apabila dinilai balik diri sendiri, mungkin betul aku ni byak lalai dalm menghadap yang maha esa. mungkin aku x pernah mnggalkan sembhyang( kecuali ats alsan tertntu) tetapi mungkin trkdag thap khusyuk dalam sembhayang itu tidak sampai.

sekarag, perkara paling penting untuk tidak marah adlah jangan tiggal solat dan yang plg pntg kite hendaklah mencapai kekhusyukan dalam hidup kita.

kepada yang cepat marah tu, byak2 lah bersbar, selain drpd solat amaln membce al-Quran perlulah dititikberatkan dalam kehidupan seharin. bacelah al-Quran itu seprtimane al-Quran itu wajib ke atas kamu krana pahala org yg mmbce al-Quran sgt lah besar dan hidup kita akan dirahmati oleh yang maha Esa.

1 comment: